Persoonlijke benadering bij het bieden van oplossingen
Uitstekende service. Wij staan altijd voor je klaar
Een transparante en eerlijke prijs voor geleverde diensten
Interview Ludo, eigenaar Tel-it
Ludo Verhoeven is mede-eigenaar van Tel-it Telecom & ICT en is verantwoordelijk voor de telecom. Voor advies over telecomoplossingen heeft hij veel contact met klanten. Tegenwoordig heeft telecom veel overlap met ICT, dus bij een klant aan tafel komen beide onderwerpen aan bod. We vragen Ludo naar de ontwikkelingen in zijn bedrijf, zijn werk én ambities.
Telecom kan niet meer zonder ICT
Ludo vertelt: “Met vaste telefonie is het zo dat als het goed staat, dan staat het. Ontwikkelingen in de traditionele platformen gaan niet zo snel meer. De ontwikkeling van Microsoft Teams als telefonieplatform is er één om in de gaten te houden. Op kantoor gaat bijna alles via Teams: je interne communicatie per chat, bellen, vergaderingen, Sharepoint, agenda en mail.” In zijn algemeenheid wordt ICT steeds breder. Er worden steeds meer apparaten, landbouwvoertuigen, handgereedschap, ‘smart’ en gekoppeld aan het internet. “Ook camerabeveiliging is tegenwoordig al IT. En daarom bieden we dat ook aan bij onze klanten.”
Het werk van Ludo is in de jaren wel veel veranderd. “Mensen bellen me niet meer met problemen, daarvoor hebben we inmiddels een support afdeling. Voor technische zaken bellen klanten naar kantoor en voor advies komen ze dan bij mij uit.” Bij Ludo staat een klant altijd voorop. “Ik denk altijd in het belang van de klant.”
Kiezen voor telecom of evenemententechniek?
Ludo studeerde datacommunicatie en telecommunicatie en zijn eerste stage was bij een telecombedrijf. “Daar had ik het prima naar mijn zin, ook bleef ik er werken na mijn stage voor een klein aantal uur per week. Voor mijn tweede stage koos ik de evenementensector en dat vond ik echt leuk.” Na zijn opleiding was die sector echter onzeker, dus koos hij er toch voor de telecom in te gaan. “Maar na drie maanden kreeg ik alsnog een contract aangeboden bij een bedrijf dat videoschermen bij evenementen installeerde. Daar ben ik op in gegaan en heb 6 jaar met veel plezier bij JVR Audiovisual gewerkt. Maar na al die tijd bijna elk weekend werken, wilde ik dat niet meer.”
Dan toch terug naar de telecom? Ludo vertelt: “In 2009 in de crisis had ik contact met mijn oud werkgever, hij had zijn telecombedrijf verkocht en attendeerde me op een mooie kans. Ik schreef me in bij de KVK, want dat ik ooit ondernemer wilde worden, wist ik al sinds mijn eerste ‘bedrijf’, vanaf mijn 12e ben ik begonnen met mijn drive-in show. In de evenementensector werd het door de crisis minder en mocht ik parttime gaan werken. Zo kon ik makkelijk voor mezelf beginnen. Ik begon op de zolderkamer en startte met het verkopen van mobiele abonnementen, GSM toestellen en accessoires. Daarnaast deed ik inbouw van carkits, navigatiesystemen en track en trace systemen. Na een verhuizing had ik een kantoor aan huis, zodat we met twee konden zitten. Als snel kwam daar een derde collega bij, waardoor ik liever een kantoor wilde huren. Zo zijn we in 2016 verhuisd naar de Wouwbaan.”
Samenwerking met Sjors
In 2013 veranderde de telecommarkt en dus moest Ludo een keuze maken. ICT bedrijven werden langzaamaan een bedreiging voor de traditionele telecomleveranciers. Telecom werd steeds meer ICT en marges van mobiele telefonie stonden onder druk. “Dus als ik continuïteit wilde, moest ik ICT toevoegen aan mijn portfolio. Ik kon daarvoor mensen aannemen en dit ontwikkelen, maar dat was dan ook weer een risico, wil ik dat wel alleen dragen?” Hij vond in Sjors een gelijkgestemde en toen werd 1 + 1 = 3.
Zijn werk is na de samenwerking wel veranderd. “In het begin deed ik alles zelf, administratie, inkoop, verkoop, installatie van mobieltjes, telefooncentrales, inbouwen van carkits. Dat is heel breed. Maar als je bedrijf groeit en je het drukker krijgt, word je uiteindelijk werknemer in je eigen organisatie.” Inmiddels werkt hij bijna niet meer uitvoerend. “Ik ben meer aan het aansturen, aan het ondernemen, ons bedrijf beter maken en uiteraard ben ik aanspreekpunt voor een deel van onze klanten. En dat geeft me nog meer plezier.” Net als Sjors vindt hij de techniek nog steeds heel leuk, dus blijft hij daar graag van op de hoogte.
Trots kijken naar de toekomst
Ludo is best wel trots op wat ze bereikt hebben samen. “De transitie van dat bureautje op zolder en busje met gereedschap tot de organisatie welke er nu staat, is best snel gegaan. Een klant die ik van die tijd nog heb, vertelde me dat ze trots op me zijn. Dat voelt echt heel vet!” Ludo wordt enthousiast van het helpen van klanten, om hun werkdag gemakkelijker te maken. Ingewikkelde dingen op een eenvoudige manier vertellen, dat vindt hij prettig.
“Zo hebben we ook onze mobiele telefonie dienstverlening veranderd. Om snel en efficiënt te kunnen werken en goede service te verlenen aan onze klanten, leveren we ook mobiele telecom onder eigen label. Dit doen we op het KPN of Odido netwerk met exact dezelfde technische voorwaarden.” Wat het voordeel daarvan is voor de klant? “Altijd een scherpe prijs en één factuur voor al je diensten!”
Kijkend naar de toekomst wil Ludo hun bedrijf graag nog verder ontwikkelen. Qua taken zou een stukje personeelszaken wel bij hem weggenomen mogen worden. En verder wil hij graag dat hun medewerkers steeds meer verantwoordelijkheden krijgen. Ludo vertelt: “Wij zijn nog vaak degenen die beslissen, maar dat wordt al steeds minder. Wij willen focussen op het ondernemen en relatiebeheer en de rest moet zelf draaien.” Het loslaten gaat Ludo goed af. . “We hebben een fantastisch team met mensen die vooruit willen met ons bedrijf en hard werken.”
Toch nog een beetje in de evenementen?
Ludo blijft een passie hebben voor evenemententechniek. “Ik ben DJ en houd me bezig met de verhuur van licht- en geluidsapparatuur. Dat is inmiddels een stuk minder geworden, door mijn werk en gezin. Maar als ik dat nog doe, doe ik dat met veel passie en vol overgave. Ik vind die techniek gewoon mooi.”
Dus als Ludo in de toekomst nóg iets beter los gaat laten, weten wij wel waar hij zijn tijd aan gaat besteden.
Deskundige ICT en telecom specialisten met veel ervaring
Persoonlijke benadering bij het bieden van oplossingen
Uitstekende service. Wij staan altijd voor je klaar
Een transparante en eerlijke prijs voor geleverde diensten